Tulevik
on juba saabunud
Kasvavate linnade nuhtluseks on
autostumine ning sellega kaasnev õhu- ja mürasaaste. Vahendid saastega
võitlemisel jagunevad kaheks – inimeste liikumisharjumuste kallutamine
ühistranspordi suunas ning saastevaba tehnoloogia areng, mis võtab sisepõlemismootoritega
sõidukitelt vähehaaval juhtrolli üle.
Elektriautod
ja euroutopistlik kampaaniamüük.
Euroopa Liidu otsustajariik Saksamaa kavatseb
2030 aastal täielikult elektriautodele üle minna. Sellest alates ei
aktsepteerita saksas enam isegi hübriidsõidukeid, vaid kõik turule jõudvad
masinad peavad eranditult liikuma akujõul. Sakslaste plaan pole õhust võetud.
Selle tingivad Pariisi kliimakonverentsi otsused, mille kohaselt tuleb
Saksamaal vähendada CO2 emissiooni 95%. Samas ei saa elektriautod seni suure
populaarsusega hoobelda ning kuigi nende soetamist riiklikult toetatakse, on
ostusoov jätkuvalt marginaalne. Saksamaa valitsus toetab järgneval kolmel aastal
kuni 300 000 elektriauto ostu, eraldades selleks 1,2 miljardit eurot, kuid
seni on elektriautosid soetanud vaid paartuhat entusiasti. Pole ka midagi
imestada, sest vastavalt loodusseadusele, avaldub inimloomuses vastuseis
kõigele kampaaniakorras pähemääritule. Olukord muutub siis, kui elektriautod saavad
konkurentsivõimeliseks nii sõidumugavuse, akude vastupidavuse kui ka hinna
poolest. Olen kindel, et tänu autotööstuse pingutustele, jõuab see aeg kätte
varem, kui oskame arvata ning siis pole ei Saksamaal, Eestis, ega mujalgi
maailmas tarvis eletriajamiga masinaid ostjatele vägisi armsaks teha, vaid neid
muretsetakse meeleldi.
Kõigel on oma aeg ja kui poliitikud
soovivad vahel aja kulgu kiirendada, tekib sellest üksnes paksu pahandust. Seda
mõtet toetab ka Bloombergi analüüs, mis väidab, et kui elektriautode hind
jätkab kahanemist praeguses tempos, on see aastaks 2022 fossiilkütust kasutavatest
sõidukitest soodsam ning aastal 2040 on juba 25% tänavail liikuvaist autodest
varustatud elektrimootoriga. Nii et otstarbekus paneb lõpuks asjad ise paika. Elektriautode
hinna viib alla akude odavnemine. Praegu moodustab aku väärtus kolmandiku auto
hinnast, kuid see langeb pidevalt. Aastatel 2010-2015 langes autodes kasutavate
akude kilovatt-tunni hind 1000 dollarilt 350 dollarini.
Mida
praegu turul pakutakse.
Aga vaadakem, mida hetkel
elektriautofännile pakutakse. Tuntuima elektriautodele spetsialiseerunud tootja
lipulaev Tesla Model X-i käitab 100 kWh-ne aku. 72
500 eurose baashinnaga mudel läbib ühe laadimisega 355 kilomeetrit. Täislisavarustusega
146 800 eurone masin suudab aga ühe laadimisega sõita juba kuni 542
kilomeetrit. Model X on mugav ja elektriauto kohta muljetavaldava kiirendusega,
jõudes nullist sajani 3 sekundiga. 2015. aastal seeriatootmisse jõudnud autosid
on tänaseks üle maailma müüdud ca 16 000. Esimene taoline kulgeb ka Eesti
teedel.
Veidi kõhnema rahakotiga
loodushoidu hindavale autohuvilisele pakub Nissan alates 33 000 eurose
hinnaga Leafi, mis oma 30 kWh aku jõul on soojal suvepäeval võimeline sõitma
ühe laadimisega 250 km, talvel aga veab vaevu välja 150 km kaugusele. Siit
algabki põhiprobleem, kuna autot tuleb hoida sõitmise asemel sageli hoopis
pistikus. Aga usun, et küllap akude arenedes mure kaob ja kui ka auto hind
tasapisi langeb, muutub Leaf igas mõttes konkurentsivõimeliseks sõiduriistaks. Aga
nii Model X kui Leaf tõestavad, et tulevik on juba käes ning seepärast soovin
neile mõlemale siledat veeremist Tallinna tänavail.
Ka ühistransport läheb üle elektriajamitele.
TLT AS ei taha keskkonnasõbralikus
liikumises sugugi pealtvaatajaks jääda. Pariisi kliimakonverentsi eel ühinesime
Rahvusvahelise
Ühistranspordi Assotsiatsiooni kliimamuutuste vastu võitlemise deklaratsiooniga,
mis juhib tähelepanu ühistranspordiettevõtete panusele ülemaailmse
kliimasoojenemise ärahoidmisel. Sellest lähtuvalt oleme töötanud välja ka oma
arengustrateegia, mis näeb ette bussiveeremi kiire uuendamise ning
hübriidbusside kasutuselevõttu. Tänaseks liigub Tallinna tänavail 24 Volvo 7900
hübriidbussi, millele saabuva aasta 2 kvartalis lisandub veel 20 kombineeritud
ajamiga loodussõbralikku sõidukit. Meie pargis puuduvad madalama kui Euro-3
saastenormile vastavad bussid, üle poole pargist on aga Euro-5 või Euro-6
saastenormiga mootoritega linnasõidukid.
Me tegutseme selle nimel, et Tallinna
õhk puhtamaks muutuks. Käesoleval ajal tekitab ühistransport Tallinnas
liiklusest tulevast õhusaastest 4%. Kümnendi lõpuks vähendame ühistranspordi
osa selles kuni viiekordselt, jäädes alla 1% piiri. Olen kindel, et aastaks
2040, mil Euroopas moodustavad elektrisõidukid 25% kõigist autodest, on TLT AS aja
loomulikku kulgu edestades, läinud täielikult üle kontaktivabade
elektrisõidukite kasutamisele ning seda ilma kampaaniate või poliitiliste
deklaratsioonideta.
"Meie pargis puuduvad madalama kui Euro-3 saastenormile vastavad bussid, üle poole pargist on aga Euro-5 või Euro-6 saastenormiga mootoritega linnasõidukid."
VastaKustutaKõik need bussid on Euro 1 või Euro 2 (ehitusaastate kaupa):
1994 – 1082, 2230, 2375, 2388, 2389, 2391, 3402, 3403, 1447, 1449, 1496, 3568, 3673, 3813, 3829, 3896
1995 – 1091, 2268, 2269, 3407, 1442, 1443, 3675
1996 – 2254, 2392, 2394, 2395, 3408, 3409, 1440, 3663, 3686, 2752
1997 – 3520
1998 – 1195, 2380
1999 – 3226, 2348, 3424, 1444, 3618, 3644, 3774, 2777, 1888