teisipäev, 25. oktoober 2016

Tulevik on juba saabunud
 

Kasvavate linnade nuhtluseks on autostumine ning sellega kaasnev õhu- ja mürasaaste. Vahendid saastega võitlemisel jagunevad kaheks – inimeste liikumisharjumuste kallutamine ühistranspordi suunas ning saastevaba tehnoloogia areng, mis võtab sisepõlemismootoritega sõidukitelt vähehaaval juhtrolli üle.
Elektriautod ja euroutopistlik kampaaniamüük.
Euroopa Liidu otsustajariik Saksamaa kavatseb 2030 aastal täielikult elektriautodele üle minna. Sellest alates ei aktsepteerita saksas enam isegi hübriidsõidukeid, vaid kõik turule jõudvad masinad peavad eranditult liikuma akujõul. Sakslaste plaan pole õhust võetud. Selle tingivad Pariisi kliimakonverentsi otsused, mille kohaselt tuleb Saksamaal vähendada CO2 emissiooni 95%. Samas ei saa elektriautod seni suure populaarsusega hoobelda ning kuigi nende soetamist riiklikult toetatakse, on ostusoov jätkuvalt marginaalne. Saksamaa valitsus toetab järgneval kolmel aastal kuni 300 000 elektriauto ostu, eraldades selleks 1,2 miljardit eurot, kuid seni on elektriautosid soetanud vaid paartuhat entusiasti. Pole ka midagi imestada, sest vastavalt loodusseadusele, avaldub inimloomuses vastuseis kõigele kampaaniakorras pähemääritule. Olukord muutub siis, kui elektriautod saavad konkurentsivõimeliseks nii sõidumugavuse, akude vastupidavuse kui ka hinna poolest. Olen kindel, et tänu autotööstuse pingutustele, jõuab see aeg kätte varem, kui oskame arvata ning siis pole ei Saksamaal, Eestis, ega mujalgi maailmas tarvis eletriajamiga masinaid ostjatele vägisi armsaks teha, vaid neid muretsetakse meeleldi.
Kõigel on oma aeg ja kui poliitikud soovivad vahel aja kulgu kiirendada, tekib sellest üksnes paksu pahandust. Seda mõtet toetab ka Bloombergi analüüs, mis väidab, et kui elektriautode hind jätkab kahanemist praeguses tempos, on see aastaks 2022 fossiilkütust kasutavatest sõidukitest soodsam ning aastal 2040 on juba 25% tänavail liikuvaist autodest varustatud elektrimootoriga. Nii et otstarbekus paneb lõpuks asjad ise paika.  Elektriautode hinna viib alla akude odavnemine. Praegu moodustab aku väärtus kolmandiku auto hinnast, kuid see langeb pidevalt. Aastatel 2010-2015 langes autodes kasutavate akude kilovatt-tunni hind 1000 dollarilt 350 dollarini.
Mida praegu turul pakutakse.
Aga vaadakem, mida hetkel elektriautofännile pakutakse. Tuntuima elektriautodele spetsialiseerunud tootja lipulaev Tesla Model X-i käitab 100 kWh-ne aku. 72 500 eurose baashinnaga mudel läbib ühe laadimisega 355 kilomeetrit. Täislisavarustusega 146 800 eurone masin suudab aga ühe laadimisega sõita juba kuni 542 kilomeetrit. Model X on mugav ja elektriauto kohta muljetavaldava kiirendusega, jõudes nullist sajani 3 sekundiga. 2015. aastal seeriatootmisse jõudnud autosid on tänaseks üle maailma müüdud ca 16 000. Esimene taoline kulgeb ka Eesti teedel.
Veidi kõhnema rahakotiga loodushoidu hindavale autohuvilisele pakub Nissan alates 33 000 eurose hinnaga Leafi, mis oma 30 kWh aku jõul on soojal suvepäeval võimeline sõitma ühe laadimisega 250 km, talvel aga veab vaevu välja 150 km kaugusele. Siit algabki põhiprobleem, kuna autot tuleb hoida sõitmise asemel sageli hoopis pistikus. Aga usun, et küllap akude arenedes mure kaob ja kui ka auto hind tasapisi langeb, muutub Leaf igas mõttes konkurentsivõimeliseks sõiduriistaks. Aga nii Model X kui Leaf tõestavad, et tulevik on juba käes ning seepärast soovin neile mõlemale siledat veeremist Tallinna tänavail.
Ka ühistransport läheb üle elektriajamitele.
TLT AS ei taha keskkonnasõbralikus liikumises sugugi pealtvaatajaks jääda. Pariisi kliimakonverentsi eel ühinesime Rahvusvahelise Ühistranspordi Assotsiatsiooni kliimamuutuste vastu võitlemise deklaratsiooniga, mis juhib tähelepanu ühistranspordiettevõtete panusele ülemaailmse kliimasoojenemise ärahoidmisel. Sellest lähtuvalt oleme töötanud välja ka oma arengustrateegia, mis näeb ette bussiveeremi kiire uuendamise ning hübriidbusside kasutuselevõttu. Tänaseks liigub Tallinna tänavail 24 Volvo 7900 hübriidbussi, millele saabuva aasta 2 kvartalis lisandub veel 20 kombineeritud ajamiga loodussõbralikku sõidukit. Meie pargis puuduvad madalama kui Euro-3 saastenormile vastavad bussid, üle poole pargist on aga Euro-5 või Euro-6 saastenormiga mootoritega linnasõidukid.
Me tegutseme selle nimel, et Tallinna õhk puhtamaks muutuks. Käesoleval ajal tekitab ühistransport Tallinnas liiklusest tulevast õhusaastest 4%. Kümnendi lõpuks vähendame ühistranspordi osa selles kuni viiekordselt, jäädes alla 1% piiri. Olen kindel, et aastaks 2040, mil Euroopas moodustavad elektrisõidukid 25% kõigist autodest, on TLT AS aja loomulikku kulgu edestades, läinud täielikult üle kontaktivabade elektrisõidukite kasutamisele ning seda ilma kampaaniate või poliitiliste deklaratsioonideta.  
 
 

1 kommentaar:

  1. "Meie pargis puuduvad madalama kui Euro-3 saastenormile vastavad bussid, üle poole pargist on aga Euro-5 või Euro-6 saastenormiga mootoritega linnasõidukid."

    Kõik need bussid on Euro 1 või Euro 2 (ehitusaastate kaupa):

    1994 – 1082, 2230, 2375, 2388, 2389, 2391, 3402, 3403, 1447, 1449, 1496, 3568, 3673, 3813, 3829, 3896
    1995 – 1091, 2268, 2269, 3407, 1442, 1443, 3675
    1996 – 2254, 2392, 2394, 2395, 3408, 3409, 1440, 3663, 3686, 2752
    1997 – 3520
    1998 – 1195, 2380
    1999 – 3226, 2348, 3424, 1444, 3618, 3644, 3774, 2777, 1888

    VastaKustuta

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.