Uus
valitsus ja ühistransport
Tänaseks on Eesti uus valitsus juba
mõned päevad usinalt töötanud. Kindlasti kulub peaministril ja alustavatel
ministritel aega, et ennast oma valdkonnaga täielikult kurssi viia, ent pikaks hoovõtuks
mahti pole, sest eelmise valitsuse poolt seisakusse juhitud Eesti elu vajab
kiireid samme, et asjad taas liikuma saada. Selleks tuleb koalitsioonilepingu
üldsõnalised punktid täita konkreetse sisuga.
Neile, kes on vaevunud koalitsioonileppe
läbi lugema, või kuulasid peaministri kõnet enne Riigikogu hääletust, on küllap
silma jäänud, et seekord püütakse tõepoolest arvestada kõigi
valitsuserakondade, ja mitte üksnes nende, ootustega – et lepe on eelkõige
inimkeskne. See annab hea võimaluse välistada mõne valitsuserakonna surumist puudliseisusesse.
Täisväärtuslikust ja vastastikku arvestavast koostööst sünnib aga parim
tulemus. Loodame, et nii jääbki. Oleme viimastel aastatel kogenud, et riik, kus
opositsiooni hääl summutatakse, olgu pealegi, et otsekui hea eesmärgi nimel,
nõrgeneb. Koos uue koalitsiooniga on tekkinud võimalus liikuda esindusdemokraatialt
osalusdemokraatiale, nagu ka peaminister oma sõnavõtus toonitas. See on väikese
rahva jaoks oluline samm!
Suure transpordiettevõtte juhina
rõõmustab mind uude koalitsioonileppesse kirjutatud selgesõnaline lubadus,
jätta teostamata 2018. aastaks plaanitud diiselkütuse aktsiisitõus. See pole
kasulik mitte üksnes Tallinna ühistranspordile, vaid kujutab endast ka olulist
regionaalpoliitilist meedet.
Koos uue valitsusega on inimesed hakanud
taas uskuma, et elu võib muutuda paremaks. Eestlaste usku ei tohi aga petta,
sest seda on liiga kaua tehtud!
Igapäevamured
ei kao.
Valitsuse vahetus ja sellega kaasnev õhu
klaarikslöömine, ei välista igapäevaseid muresid. Neid jagub ikka. Me oleme oma
arengus täpselt seal, kuhu seisak on meid jätnud. Eesti ja Tallinna igapäevaelu
peegeldub neis linlaste pöördumistes, mida Tallinna Linnatranspordi AS-ile
saadetakse. Peatuksin mõnel probleemil, mis võivad laiemat huvi pakkuda.
Asotsiaalid
bussides ja trammides.
Korduvalt on TLT AS-ile kurdetud, et
ühissõiduki kasutamise muudavad ebamugavaks haisvad ja lisaks ka alkoholijoobes
asotsiaalid.
Eluheidikud ja alkoholisõltlased on
probleemiks mitte ainult ühistranspordis, vaid mujalgi linnaruumis. TLT AS soovib,
et ühistranspordi kasutajatel oleks võimalikult mugav ning seepärast oleme
mures, kui halvasti lõhnavad ning joobes kodanikud meie sõitjaid häirivad.
Samas on taoliste ilmingutega võidelda raskem, kui esmapilgul tundub ning
probleemi kardinaalseks lahendamiseks jääb meie võimalustest väheks.
Mida saame teha, kui ebameeldivad
sõitjad on end ühissõidukis sisse seadnud? Bussi- ja trammijuhid tõstavad ebakained
ja haisvad isikud lõpppeatustes sõidukist maha. Kui sõitjad juhile mõnest
taolisest isikust teatavad, võtab ta ühendust turvafirmaga, kes ebameeldiva
reisija ühissõidukist eemaldab. Sellega aga meie võimalused piirduvad. Politsei
asotsiaalidega reeglina ei tegele ning vastab väljakutsetele valikuliselt.
Asotsiaalsete eluviisidega inimeste
rehabilisatsiooniga tegeleb võimaluste piires omavalitus, kuid kuna praegune
seadusandlus ei võimalda kasutada eluheidikute suhtes mingit sundi, jäävad
tulemused tagasihoidlikuks. Seadusega on küll keelatud avalikus kohas joobnud
olekus viibimine, ent piisava kontrollimehhanismi puudumisel see
alkoholisõltlasi ei pidurda. Olukorda võib muutuse tuua uue valitsuse poolne
järjekindel sotsiaalmeetmete rakendamine ning parema patrullteenistuse
rakendamiseks politseile lisaressursi kindlustamine. Kindlasti peaks
seadusandja leidma võimaluse, kuidas avalikus ruumis viibivaid kodanikke
alkohoolikute ning häirivalt käituvate heidikute omavoli eest tõhusamalt
kaitsta. Alles siis võime olla kindlad, et meid ja linna külalisi ei tülitata
ühissõidukites ega tänaval.
Millised
trammid hakkavad lennujaama teenindama.
Huvi on tuntud selle vastu, kas uuel
lennujaama viival liinil hakkavad peale selle valmimist sõitma ka vanemad
trammid. Leitakse, et päevinäinud KT-4 ja KT-6 trammidel pole sobilik õhuteed
pidi Tallinna saabujaid sõidutada.
Praktikas kaob probleem tuleva aasta lõpuks,
sest ajaks, kui lennujaama pikendus avatakse, pole Tallinnas enam tramme, mida
võiks vanadeks nimetada. Lisaks olemasolevatele 20-le CAF Urbos trammile,
teenindavad tuleva aasta lõpust liine üksnes renoveeritud trammid. Kõik KT-4 ja
KT-6 trammid läbivad põhjaliku uuenduskuuri, mille käigus saab värske
väljanägemise trammide reisijatesalong ning moodsate lahendustega asendatakse
vananenud mehhaanika ning elektroonika. 6 trammi aga renoveeritakse ajaloolise
välimuse ning kaasaegse tehnoloogiaga retrotrammideks ning need hakkavad sõitma
Kadriorgu läbival 3. liinil.
Kui renoveerida tramm, mille ehitusaasta on 1979, siis ei saa seda enam vanaks lugeda? Ega see trammi uueks ei muuda, ehitusaasta jääb ikka ehitusaastaks, millal aga on täiesti tuttuusi tramme jälle tulemas? Pakun et lähima 10 aasta jooksul seda kahjuks ei juhtu.
VastaKustuta