Saabuval
aastal kohtuvad Tallinna transpordis ajalugu ja tulevik
2017 aasta on kuulutatud laste- ja
noortekultuuri aastaks, mida kroonib noorte laulu- ja tantsupidu. Ent saabuval
aastal on varuks veel palju sündmusi, mis muudavad selle eriliseks. Tähelepanu
väärne on näiteks seegi, et esmakordselt kohtuvad Tallinnas ühistranspordi
ajalugu ja tulevik. Nimelt alustavad 29. augustil Kadrioru liinil regulaarseid
sõite KT-4 trammide baasil ehitatud retrotrammid, suvel jõuavad Tallinna
tänavale aga kaks juhita isesõitvat tulevikubussi, mis kuu aja jooksul
kurseerivad Mere puiesteel.
Tervitus
tulevikust.
Juhita busside projekt on pigem PR kui
praktilise väärtusega ettevõtmine, mis ei mõjuta TLT AS-i lähiaastate
arengustrateegiat. Juhita väikebussid sõidavad Tallinnas Eesti Euroopa Liidu
eesistumise algusperioodil ning projektiga juhitakse tähelepanu Eestile, kui
innovatiivsele ning uusi ideid toetavale riigile. Kuidas kaks kuni 12 reisijat
mahutavat sõidukit muu transpordiga seonduvad, on seni veel lõpuni otsustamata,
igatahes on selge, et vastavalt meie seadusandlusele peab igas sõidukis viibima
ka juht, kes toimuvat jälgib ja hädaolukorras on valmis rooli robotilt üle
võtma ning sõitjate ja kaasliiklejate ohutuse tagama. Isesõtjaid pole kavas
liita ühtsesse valideerimissüsteemi ning neid saavad tasuta kasutada nii
Tallinlased kui linna külalised. Busside sõidukiirus ulatub maksimaalselt 40
km/h, kuid nähtavasti jääb see 20 km/h kanti. Isesõitjate liin viib piki
bussirada Viru ringilt Linnahallini ja tagasi. Kuu vältava projekti
ettevalmistamisega tegeleb Riigikantselei töögrupp ning selle esialgne maksumus
on 50 000 eurot.
Hetkel pole juhita bussidel veel
pärisliinidele asja, ent tehnika ja navigeerimissüsteemi arenedes võime
tulevikus kindlasti näha, kuidas targad juhita bussid hakkavad tööle kõigil
liinidel. Veel mõni aasta tagasi ei rääkinud keegi ka kontaktivabadest
trollidest, ent tänaseks on tehnoloogia kiirelt edasi arenenud ja arvestame
juba tõsiselt võimalusega, et kontaktivabad sõidukid võtavad tulevikus klassikalised
trolliliinid üle. Juhita ühistranspordi rakendamisele võiks aga mõelda näiteks 2020
valmival Tallinna uuel peatänaval ning sellega seonduval Kesklinna sadamat
Tornimäe kõrghoonete alaga ühendaval jalakäijate alal.
Juhita busside pilootprojekti tuleb
igati tervitada juba kasvõi selle pärast, et aegunud seisukohtadele jäänud nn
transpordiasjatundjad, kelle võhiklikud seisukohad, nii trollibusside kui
hübriidsõidukite otstarbekuse koha, meedias vett sogavad, näeksid oma silmaga,
kuhu kõrgtehnoloogiline ühistransport kogu maailmas liigub.
Retrotrammid
toovad nostalgiat.
Et kaasaegsele linlasele ja turistile
positiivseid elamusi pakkuda, oleme teostamas mõtet, et ajaloolist Kadriorgu
läbivat 3. trammiliini hakkaksid teenindama retrotrammid. Juulis kuulutasime
välja hanke, mille võitsid ühispakkujad AS Ühinenud depood ja Inekon Grup AS,
oktoobris sõlmisime lepingu ning detsembri alguses kooskõlastasime trammide
välis- ning sisekujunduse, mille juures on võetud aluseks läinud sajandi
keskpaiga normid ja esteetilised tõekspidamised. Tehnika osas vastavad retrotrammid
aga tänapäeva kõrgendatud nõudmistele. Visiooni retrotrammide kujundusest lisasin
ka oma blogiloole. Vaadake ja imetlege!
Jääme siis huviga ootama järgmist suve,
kus saame otsekui ajamasinat kasutades, sõita samal päeval tulevikubussis ja
Kadrioru retrotrammis.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.