Bussijuht
mõtleb ohutusele
Olen alati püsinud arvamusel, et
ühistransporti saab paremaks muuta. Selle nimel on ka viimastel aastatel
kõvasti tööd tehtud. Tallinna ühistranspordis on hetkel huvitavad ja head ajad.
Oleme saanud linnalt ja riigilt piisavalt tuge, et tulla toime trammiliikluse
põhjaliku uuendamisega ning üha paremate moodsate busside ja hübriidide liinile
toomisega. Kui kasutada IT terminoloogiat, siis riistvara osas pole ettevõte
kunagi varem nii heas seisus olnud. Aga kuidas on tarkvaraga, ehk siis
inimfaktoriga? Tuleb tõdeda, et ka siin on toimunud tubli edasiminek ning nii
bussi- kui trammijuhtide kutseoskused ja töössesuhtumine on jõudsalt paranenud.
Valdav osa meie juhtidest on vastutulelikud, tähelepanelikud ja viisakad. Ometi
kohtab sotsiaalmeedias säutse nahaalsetest bussi- ja trammijuhtidest, kes ukse
sõitja eest kinni panevad ja peatusest, inimest otsekui kiusu pärast maha
jättes, minema sõidavad. Samuti laekub meile kaebusi, kus süüdistatakse juhte
räpakas sõidus, mille tulemuseks on reisijaid jalust niitev äkkpidurdus. Milles
siis asi, kas tõesti on juhid nii kiusakad, et rõõmustavad, kui saavad
järjekordse reisija nina eest ukse kinni lüüa või piduripedaali tallates pikali
paisata? Kindlasti mitte! Iga TLT AS-i bussijuhi soov on reisijad võimalikult
ohutult ja mugavalt kohale toimetada, ent praktikas ei laabu kõik alati
parimate soovide kohaselt ja seda põhiliselt mitte juhtide süül.
Miks
võivad uksed bussile tõttaja ees viimasel hetkel sulguda?
Pahased kodanikud on kurtnud, kuidas nad
viimasel hetkel peatusesse kiirustasid ja ühissõiduki uksed nende nina ees
suleti. Juhi tegevuse kirjeldamisel ei hoita kokku musti värve ning oma
pahameelt väljendades süüdistatakse kõiki TLT bussijuhte tähelepanematuses.
Bussist mahajäänud inimest võib ju mõista, sest tema arvates pole midagi
lihtsamat, kui juba liikuma hakanud sõiduk peatada ja uksed uuesti avada. Arvatakse,
et mida see siis juhile ikka maksab? Kui end aga bussijuhi kohale asetada, selgub,
et ega hilinenud bussiletõttaja pealevõtmine polegi niisama hõlbus nagu näib.
Ohutu sõit nõuab ülimat tähelepanu.
Peatusest väljumine on protseduur, kus korraga tuleb jälgida väga mitut olulist
asja. Esmalt tuleb juhil veenduda, et kõik soovijad on jõudnud väljuda ja
peatuses seisjad peale tulla. Alles siis tohib uksed sulgeda. Sõitmist peab alustades
veenduma, et näiteks vanemad või liikumisvaegusega reisijad on endale leidnud
ohutu koha ning ei kaota bussi liikuma hakates tasakaalu. Vasakust küljepeeglist
tuleb jälgida, et on võimalik peatusetaskust välja pöörata, samas tuleb
paremast peeglist vaadata, et keegi pole otsustanud end viimasel hetkel suletud
ustest hoolimata bussile pressida. Peatusest väljumine paneb iga bussijuhi
oskused proovile, sest mängus on reisijate ohutus. Selliseid väljumisi teeb
juht ühes vahetuses sadu, aastas sadu tuhandeid. Kui arvestada, et TLT AS-i veerem
läbis eelmisel aastal 28,6 miljonit kilomeetrit, mis teeb 715 ringi ümber
maakera, siis saab igaüks aru, milline vastutus meie juhtidel lasub.
Millest
tekivad äkkpidurdused?
Teine patt, milles bussijuhte
süüdistatakse on äkkpidurdused. Tuleb tunnistada, et need on suureks
probleemiks, ent pidurdusi täielikult välistada on meie närvilise liikluse
juures võimatu. Äkkpidurduste peamiseks põhjuseks on sõiduridade vahel sõeluvad
piloodid, kes sooritavad teinekord täiesti ettearvamatuid manöövreid. Kui mõni
selline suunatuld näitamata bussile ette keerab ning seejärel autol pidurid
blokki vajutab, tuleb ka bussijuhil avarii vältimiseks sama teha. Pidurdamist
põhjustavad ka ootamatult teele jooksvad jalakäijad ning vöötrajale kihutavad
jalgratturid. Peatustes võib tekkida olukordi, kus sujuv seisutaskusse
sisenemine ja väljumine ei õnnestu, kuna bussiootajad seisavad kõnnitee äärele
liiga lähedale või siis lisab mõni tagant tulev auto väljuvat bussi nähes selle
läbilaskmise asemel hoopis kiirust. Liikluses juhtub pidevalt ja et
äkkpidurduste mõjude eest kaitstud olla, peaks iga reisija, kes salongis seisab,
käepidemetest kinni hoidma. Sellele tarkusele pöörab tähelepanu ka kampaania
„Hoia ennast! Hoia kinni!“ mille koos Piirivalve- ja Politseiametiga käivitasime.
Nagu eelnevast selgub, pole
ühistranspordis kõiki häirivaid olukordi alati võimalik vältida, ent meie juhid
püüdlevad selle poole.
Ilmekas näide positiivsetest hoiakutest on
ühe meie bussijuhi vastus sotsiaalmeedias avaldatud postitustele, kus reisijad kiitsid
752 TAK juhti selle eest, et ta vajadusel rooli tagant välja tuleb ja
lapsevankritega emasid bussi sisenemisel aitab. Bussijuhi vastus kõlas nii: „Kui
peate silmas 752 TAK-i, siis täna sõitsin sellega küll ja tõepoolest juhtusin
aitama Pirita ja mingites peatustes veel lapsevankritega siseneda ja väljuda
soovivaid reisijaid. (See ei ole meil bussijuhi kohustus.) Aitasin selle
pärast, et saaks kiiremini ja turvalisemalt kõiki peatuses olevaid reisijaid
peale võtta, kuna olin sõidugraafikust maas ja hommikuti inimesed liiguvad veel
aegluubis. Mu kogemus näitab seda, et kiiremini saab siis, kui aitad ise ja ei
jää ootama kui kellelgi teisele lõpuks kohale jõuab.
Üritan olla alati abivalmis, positiivne
ning viisakas, sest just bussijuht on see, kes kujundab TLT näo. Vastutasuks
palun ka reisijaid näiteks bussist väljumisel kasutada STOP nuppu, olemasolul
ka siniseid vankriga/invatooliga tähistatud nuppe, mitte juua alkoholi, süüa
hamburgerit jm toitu bussis ning hoida sõiduajal kinni.“
Rohkemat pole midagi lisada. Püüame
omalt poolt juhtidele väärikat palka makstes tõsta motivatsiooni, et pakkuda
tallinlastele parimat teenust.
Väga meeldiv, et mind peetakse meeles. Siiski palk ei ole kahjuks ainus, mis motiveerib. Bussijuhti motiveerib mitte ainult vahetu ülemuse aga ka juhatuse oskus kuulata bussijuhti. Seetõttu kahjuks pidin ikkagi lahkuma Soome bussijuhiks põhjusel, et Enno Tamm ei võtnud minu ettepanekut kuulda seoses "STOP" nuppude kasutusele võtmisega ning hulgaliselt muid ideid kuidas TLT ehk Tallinna linna raha säästa.
VastaKustutaOn äärmiselt kahju, Aleksandr, et Soome lahkusite. Aga küllap jõuab kätte ka see aeg, kui suudame oma juhtidele Helsingi omadega võrdset palka maksta.
VastaKustutaMis puutub Stop nuppu ja teisi ettepanekuid, siis kõike tuleb hinnata laiemas kontekstis, mitte üksnes bussijuhi vaatevinklist. Rakendatavaid ideid pole TLT-s kunagi tõrjutud.
Loodan, et leiate peagi tagasitee koju, sest me vajame mõtlevaid ja initsiatiivikaid juhte. Seniks edu ja kordaminekuid!