Tartu
kui Eesti Springfield
Üheks kuulsaimaks linnaks maailmas on
kahtlemata Simpsonite kodulinn Springfield. Kes siis poleks elanud kaasa
sealsete elanike vahvatele askeldustele ning naernud tõeliselt hea huumori üle,
mida Matt Groeningi meeskond on juba aastaid maailmale kinkinud. Kas mäletate
kuidas Springfieldi elanikud hääletasid selle poolt, et ehitada linna
monorelss, kõige kaasaegsem ja kiirem liiklusvahend? Mis siis, et sõita polnud
eriti kusagile ja oleks saanud ka ilma monorelsita suurepäraselt hakkama, aga
kihk näidata naaberlinnale Shelbyvillei´le oma üleolekut, hävitas juba eos iga
kaine vastuargumendi. Võitiski õhin monorelsi ehitusele roheline tuli anda. Ei arvestanud
springfieldlased võimalusega, et monorelsi ideega välja tulnud härrasmees võib
lihtsalt petiseks osutuda. See tõsiasi selgus alles hiljem, kuid raha oli selleks
ajaks juba kulutatud. Monorelss suutis teha vaid esimese tiiru mõttetul ringmagistraalil,
enne kui mehhanism üles ütles.
Miks ma seda Simpsonite seeriat
meenutan? Aga sellepärast, et Springfieldi monorelsihullus on jõudnu otsaga
Eestimaale. Alles kuulsime kummastavat uudist, et Tartus valmistutakse 9 km
pikkuse trammitee ehituseks, kui järgmine põrutav teade heade mõtete linnast trammimulli
purustas, kuulutades, et tegelikult on Tartu ühistranspordi tulevik hoopis 12
kilomeetri pikkune monorelss.
Kust
Tartlased oma mõtte said?
Tark ei vaeva ajusid, vaid nopib üles
teiste kuldaväärt ideed. Selle mõttetera järgi käitusid ka tartlased. 2005.
aastal teostati Tartu sõpruslinnas Tamperes uuring APGM transpordisüsteemi
kasutuselevõtu võimaluste kohta. APGM-i näol pole tegemist klassikalise
monorelsiga vaid süsteemiga, kus vaguneid asendavad isesõitvad, autonoomsed, vaiadele
tõstetud ning läbipaistva katusega kaetud estakaadil liikuvad väikeveokid. Iga
teatud vahemaa tagant on mahasõit. Taoline süsteem pidi ühendama Tampere
äärelinna ja ülikooli campuse. Sisult kujutas uuring endast pigem
teoretiseerivat ja alternatiivlahendustele tähelepanu juhtivat esseed, kui
ehituseni viivat sisulist dokumenti. Tänaseks pole APGM süsteemi Tamperesse
rajatud ning ainus monorelsi laadne sõiduk teenindab meie põhjanaabreid
Linnamägi lõbustuspargis. Aga lähenevate valimiste eel on soomlaste kulunud
idee eestlastele enam kui hea. Nii sõprade uitmõtteid kopeerides, sündiski
Tartu monorelsi projekt, ilma, et keegi vaevunuks eelnevalt analüüsima sõitjatevoogu
ning kalkuleerima tasuvust. Tumma ähvardusena ilmus monorelss arvutivideos raekoja
kohale ning põrutas ajaloolist Tartut kanajalgadega risustades edasi üle
Toomemäe. Müüt, mida oktoobrikuiste valimiste eel kedrata, oli sündinud ja
kuigi Tartus leidub teisi palju elulisemaid probleeme, korjas ajakirjandus üles
just monorelsi teema.
Kust
võtta reisijad ja raha?
Need kaks küsimust on
transpordilahenduste planeerimisel võtmesõnadeks. Monorelss on kõva sõna ja
muud polegi selle ehituse õigustamiseks tarvis.
100 000 elanikuga linnas 12
kilomeetrise monorelsi ehitamine ja töös hoidmine pole odav lõbu. Me räägime
kümnetest ja sadadest miljonitest eurodest, mis jääb iga-aastase kuluna
linlaste kanda. Ja kui siis juhtub sama õnnetus nagu Shanghais, kus enam kui 23
miljoni elanikuga megapolises õnnestub monorelsiga sõitma meelitada vaid
12 000 inimest päevas, ongi mure majas.
Tegelikult on Tartlaste plaan tõelise
eesti kivipalluri vääriline. Isegi Dubai naftašeigid ei julge nii suurelt ette
võtta ja kavandavad endale vaid närust 3,6 kilomeetrist monorelssi. Selle
ehitamine läheb maksma tühised 241 miljonit dollarit, ehk siis kõrbepoegade
taevastrammi liini kilomeetri hinnaks kujuneb 67 miljonit. See aga pole veel
kõige kallim monorelss. Ülalpool mainitud Shanghai 30 kilomeetri pikkuse
monorelsi ehitusse investeeriti 1,2 miljardit dollarit, mis teeb kilomeetri
hinnaks 400 miljonit. Sõitjate vähesuse tõttu tuleb linnal tehnikaime
käigushoidmiseks maksta aastas sadu miljoneid. Tuletan meelde, et tartlaste
kavandatav monorelsiliin on pikkuselt pea pool Sanghai üksrõõpa omast. Ka
sakslased pole julgenud võtta ette nii võimsalt kui tartlased. Näiteks 2001. aastal
avatud Düsseldorfi lennujaama viiv monorelsiliin on vaid 2,5 km pikkune. Selle
ehitusmaksumuseks kujunes 115 miljonit eurot, mis teeb kilomeetrihinnaks 46
miljonit. Maailma vanim, 1901. alustanud monorelss Schwebebahn asub
Wuppertalis, ning oma 13 km pikkusega on see võrreldav Tartu monorelsiga.
Sajandi jooksul on Schwebebahnile kulunud hunnikute viisi raha. Viimane
moderniseerimine läks maksma ligi 400 miljonit eurot, ehk siis ca 31 miljonit
kilomeetri peale.
Arvestades meie veidi madalamaid hindu,
läheb ehk korda ehitada monorelss kilomeetrihinnaga 30 miljonit eurot. See
nõuaks 12 kilomeetrise liini korral ca 360 miljonit, mis teeks iga tartlase
kohta, sülelastest raukadeni, 3600 eurot investeeringuid. Polegi teab mis raha!
Aga ikkagi jääb küsimus, mida selle pagana monorelsiga peale valmimist pihta
hakata ja kuidas sundida kompaktses väikelinnas inimesed toda monstrumit kasutama.
Ideed tutvustanud disainerid räägivad
brändi kujundamisest ja kuvandi loomisest. No laske ikka olla! Tahtmatult
meenub hiljuti samasuguse käraga presenteeritud hingehinda maksnud roheplärakas,
mis meil nüüd olemas, aga millega keegi muhvigi ei oska pihta hakata.
Tartul
on mille üle uhkust tunda.
Ma ei saa sellest monorelsi jamast aru.
Kui seal väljendub edevus, siis võiks ennast ka märksa mõistlikumalt
afišeerida, kui rumalus, siis tuleks selle kandjad linna otsustusprotsessidest jäädavalt
välistada. Tartul on mille üle uhkust tunda ja millest rääkida. Tartu on
maailmamainega ülikoolilinn ja kodumaise teaduse keskus. Kurb, kui praeguse
linnavõimuga flirtiv seltskond näeb perspektiivis vaid üht eesmärki – pakkuda
konkurentsi Simpsonite Springfieldile.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.