Tallinlane
hindab ühistransporti
Tallinna Linnakantselei poolt Faktum&Arikolt
tellitud uuring „Elanike rahulolu Tallinna linna avalike teenustega 2016“,
käsitleb ühe olulise valdkonnana elanike liikumisvõimalusi ja -viise,
hinnanguid Tallinna ühistranspordile ja liikluskorralduses tehtud muudatuste
mõju inimeste igapäevasele liikumisele. On meeldiv nentida, et tallinlaste
hinnang ühistranspordile püsib jätkuvalt kõrge.
Aga kõigest lähemalt:
Kuhu
tallinlane tööle sõidab?
Uuringu Tallinna elanike
liikumisharjumusi käsitlev peatükk on õpetlik analüüsimaterjal ühistranspordi
planeerijatele, kuna näitab, kuidas on linnas jaotunud töökohad. Sellest
lähtudes saame paremini hinnata liinilogistilisi lahendusi.
Tallinna suurim tõmbekeskus on jätkuvalt
Kesklinn, kuhu suundub argipäeva hommikuti 31% linlastest. Kesklinna elanikest
jääb oma linnaossa aga lausa 56%. Kesklinna järel toimub suurim linnasisene
liikumine Lasnamäele, kuhu suundub 20% linlastest. Lasnamäelastest jääb
linnaossa 40%. See näitab, et linnavalitsuse meetmed Lasnamäe taristu
tihendamiseks on vilja kandnud. Ülemiste City ja Tööstuspark on loonud hulga
uusi töökohti. Lasnamäed ei saa enam pidada pelgalt magalaks. Tähelepanuväärne
on seegi, et näiteks 17% Pirita elanikest liigub argipäeviti Lasnamäele. Ka
Põhja-Tallinna jaoks on Lasnamäe Kesklinna järel suurimaks tõmbekeskuseks, kuhu
sõidab argipäeviti 10% linnaosa elanikest.
Millega
tallinlane tööle sõidab?
74% Tallinna leibkondadest omab autot ja
30% neist on autosid enam kui üks. Ometi pole auto linnasisesel liikumisel tallinlaste
esimene valik. Kui autot nimetab esmaseks liikumisvahendiks 39%, siis
ühistransporti peab esimeseks eelistuseks tubli 47% linlastest. Ühistranspordiga
liiklejaid on enim Kristiines (53%), Lasnamäel (52%), Mustamäel (50%) ja Nõmmel
(49%) ning kõige vähem Kesklinna (36%) elanike seas. Autoga liigeldakse enim
Pirital (53%) ja vähem Kesklinnas (37%) ning Mustamäel (36%).
Hämmastavad tulemused andis aga uuring
linlaste jalgsi liikumise harjumuste
kohta. Selgus, et Kesklinna elanikest koguni 24% liigub peamiselt jalgsi.
Kõige mugavamad on aga looduse rüpes elavad piritalased ning nõmmekad, kellest
vaid vastavalt 4% ja 5%, võtavad ette pikemaid jalgsikäike. Mõeldes
vahenditele, mida on kulutatud jalgratturitele paremate liikumisvõimaluste
loomiseks, tundub rattasõitjate arv üllatavalt väike. Vaid 0,7% uuringus
osalenuist nimetas peamise liikumisvahendina ratast. Siit tuleks võtta õppust
populistidel, kes räägivad osa ühistranspordile eraldatud vahendite
ümbersuunamist jalgrattateede ehitusse. Tulge maapeale, sõbrad utopistid! Miski
ei sunni inimesi Eesti heitlikus ilmastikus massiliselt rattasadulaisse istuma.
Üks olulisemaid näitajaid ühistranspordi
mugavuse osas on sihtpunkti jõudmiseks vajalike ümberistumiste arv. Tallinnas
on selles osas toimunud nihe paremuse poole. 60% ühistranspordi kasutajatest
saavad oma sõidud tehtud ilma ainsagi ümberistumiseta. 26% sõitjatest peab
sihtkohta jõudmiseks tegema ühe ümberistumise.
Kuidas
hindavad tallinlased läinud aasta arenguid ühistranspordis?
46% uurimuses osalenuist leiab, et 2016.
aastaga muutus ühistransport paremaks. 40% arvab, et see on püsinud jätkuvalt
heal tasemel. Kokku on siis rahulolevaid linlasi veenev 86%. Neist koguni 26% kinnitab,
et ei näe Tallinna ühistranspordis mingeid puudusi. 20% mainib siiski
vajakajäämisis busside puhtuses ja sama palju kurdab liiga suure täituvuse üle
tipptundidel. Päris rahulolematuid, kelle arvates ühistranspordi olukord
eelmisel aastal halvenes, on 5%. Siin etendab tähtsat osa Kopli suunalise
trammitee remont, mis on halvendanud Põhja-Tallinna elanike ühistranspordi
kasutust. Võin kinnitada, et see on mööduv nähtus ja juba käesoleva aasta
septembris saab taas trammiga Koplisse sõita.
Küsitlus „Tallinna elanike rahulolu
linna avalike teenustega 2016“ annab ülevaate linlaste hoiakutest
ühistranspordi osas. Rohkem ja täpsemaid andmeid lähiaastate linnaliikluse
planeerimiseks, loodame saada mahukamast ühistranspordi rahulolu uuringust, mis
valmib TLT AS-i tellimusel käesoleva aasta septembriks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.