laupäev, 25. veebruar 2017

Tallinlane hindab ühistransporti
 
Tallinna Linnakantselei poolt Faktum&Arikolt tellitud uuring „Elanike rahulolu Tallinna linna avalike teenustega 2016“, käsitleb ühe olulise valdkonnana elanike liikumisvõimalusi ja -viise, hinnanguid Tallinna ühistranspordile ja liikluskorralduses tehtud muudatuste mõju inimeste igapäevasele liikumisele. On meeldiv nentida, et tallinlaste hinnang ühistranspordile püsib jätkuvalt kõrge.
Aga kõigest lähemalt:
Kuhu tallinlane tööle sõidab?
Uuringu Tallinna elanike liikumisharjumusi käsitlev peatükk on õpetlik analüüsimaterjal ühistranspordi planeerijatele, kuna näitab, kuidas on linnas jaotunud töökohad. Sellest lähtudes saame paremini hinnata liinilogistilisi lahendusi.
Tallinna suurim tõmbekeskus on jätkuvalt Kesklinn, kuhu suundub argipäeva hommikuti 31% linlastest. Kesklinna elanikest jääb oma linnaossa aga lausa 56%. Kesklinna järel toimub suurim linnasisene liikumine Lasnamäele, kuhu suundub 20% linlastest. Lasnamäelastest jääb linnaossa 40%. See näitab, et linnavalitsuse meetmed Lasnamäe taristu tihendamiseks on vilja kandnud. Ülemiste City ja Tööstuspark on loonud hulga uusi töökohti. Lasnamäed ei saa enam pidada pelgalt magalaks. Tähelepanuväärne on seegi, et näiteks 17% Pirita elanikest liigub argipäeviti Lasnamäele. Ka Põhja-Tallinna jaoks on Lasnamäe Kesklinna järel suurimaks tõmbekeskuseks, kuhu sõidab argipäeviti 10% linnaosa elanikest.
Millega tallinlane tööle sõidab?
74% Tallinna leibkondadest omab autot ja 30% neist on autosid enam kui üks. Ometi pole auto linnasisesel liikumisel tallinlaste esimene valik. Kui autot nimetab esmaseks liikumisvahendiks 39%, siis ühistransporti peab esimeseks eelistuseks tubli 47% linlastest. Ühistranspordiga liiklejaid on enim Kristiines (53%), Lasnamäel (52%), Mustamäel (50%) ja Nõmmel (49%) ning kõige vähem Kesklinna (36%) elanike seas. Autoga liigeldakse enim Pirital (53%) ja vähem Kesklinnas (37%) ning Mustamäel (36%).
Hämmastavad tulemused andis aga uuring linlaste jalgsi liikumise harjumuste kohta. Selgus, et Kesklinna elanikest koguni 24% liigub peamiselt jalgsi. Kõige mugavamad on aga looduse rüpes elavad piritalased ning nõmmekad, kellest vaid vastavalt 4% ja 5%, võtavad ette pikemaid jalgsikäike. Mõeldes vahenditele, mida on kulutatud jalgratturitele paremate liikumisvõimaluste loomiseks, tundub rattasõitjate arv üllatavalt väike. Vaid 0,7% uuringus osalenuist nimetas peamise liikumisvahendina ratast. Siit tuleks võtta õppust populistidel, kes räägivad osa ühistranspordile eraldatud vahendite ümbersuunamist jalgrattateede ehitusse. Tulge maapeale, sõbrad utopistid! Miski ei sunni inimesi Eesti heitlikus ilmastikus massiliselt rattasadulaisse istuma.
Üks olulisemaid näitajaid ühistranspordi mugavuse osas on sihtpunkti jõudmiseks vajalike ümberistumiste arv. Tallinnas on selles osas toimunud nihe paremuse poole. 60% ühistranspordi kasutajatest saavad oma sõidud tehtud ilma ainsagi ümberistumiseta. 26% sõitjatest peab sihtkohta jõudmiseks tegema ühe ümberistumise.  
Kuidas hindavad tallinlased läinud aasta arenguid ühistranspordis?
46% uurimuses osalenuist leiab, et 2016. aastaga muutus ühistransport paremaks. 40% arvab, et see on püsinud jätkuvalt heal tasemel. Kokku on siis rahulolevaid linlasi veenev 86%. Neist koguni 26% kinnitab, et ei näe Tallinna ühistranspordis mingeid puudusi. 20% mainib siiski vajakajäämisis busside puhtuses ja sama palju kurdab liiga suure täituvuse üle tipptundidel. Päris rahulolematuid, kelle arvates ühistranspordi olukord eelmisel aastal halvenes, on 5%. Siin etendab tähtsat osa Kopli suunalise trammitee remont, mis on halvendanud Põhja-Tallinna elanike ühistranspordi kasutust. Võin kinnitada, et see on mööduv nähtus ja juba käesoleva aasta septembris saab taas trammiga Koplisse sõita.
Küsitlus „Tallinna elanike rahulolu linna avalike teenustega 2016“ annab ülevaate linlaste hoiakutest ühistranspordi osas. Rohkem ja täpsemaid andmeid lähiaastate linnaliikluse planeerimiseks, loodame saada mahukamast ühistranspordi rahulolu uuringust, mis valmib TLT AS-i tellimusel käesoleva aasta septembriks.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.