Väike
pilguheit lähiminevikku
Neil päevil sattusid mulle kätte fotod
2012. aastal Tallinna Linnavolikogu ees toimunud poliitilisest piketist tasuta
ühistranspordile ülemineku vastu. Vaatasin pilte nukra nostalgiaga, mõeldes, et
mis tunded valdavad neid viit-kuut krõbedate plakatitega välja tulnud aktivisti
täna, kui Tallinna tasuta ühistransport on muutunud pealinna elu lahutamatuks
osaks. Kas nad tunnevad väiksematki piinlikust demagoogia pärast, millega
tallinlaste enamuse poolt soositud valikut ründasid, või leiavad
poliitaktivistile kohase üleolekuga, et ei kanna enda poolt pea viis aastat
tagasi korraldatud kometi eest väiksematki moraalset koormat.
Raiskamine
või kokkuhoid.
Tasuta transpordile üleminekule eelnenud
debati põhiküsimuseks sai, kas tegemist on eelarveliste vahendite raiskamise
või kokkuhoiuga. Toonased tasuta sõidu vastased kinnitasid, et aastas ca 14
miljonist eurost piletitulust loobumine on kurjast ning need vahendid võiks
kulutada lasteaiakohtade loomiseks ning pedagoogide palgatõusuks. Linnavalitsus
vastas, et piletitest loobumine ei too kaasa tulude vähenemist, pigem
vastupidi. Kaovad administreerimiskulud ja kontrolli vajadus, samuti loob
autokasutajate arvu vähenemine eeldused kokkuhoiuks teede hoolduse arvelt ning
lisanduvad linnaasumite sidususest ja töökohtade paremast kättesaadavusest
tulevad kaudsed tulud. Linnavalitsus lubas, et lasteaiakohtadega kindlustatakse
linlased tasuta ühistranspordile üleminekule vaatamata ning ka õpetajad saavad
palgalisa.
Tänaseks on selge, et õigus oli
linnavalitsusel. Sõitjaid on lisandunud 14%, ühistranspordi pidevate kasutajate
hulk on tõusnud 74%-ni ja veerem ning taristu on uuenenud ennaktempos. Ka
lasteaiakohad pole tänu linnavalitsuse viimaste aastate tõhusale tööle enam
defitsiit ning õpetajate palgad on tõusnud kõrgemale, kui 2012. aastal julgesid
nõuda ka kõige radikaalsemad oponendid.
Emotsioonidele
vastandus kaine mõistus.
Hirmust linlaste pahameelt pälvida, ei
julge täna enam keegi tasuta ühistranspordi vastu sõna võtta. Isegi kõige paadunumad
tagurlased on taibanud, et tasuta transpordi sarjamine pole kaart, mida enne
kohalikke valimisi lauda lüüa. Avatud meeltega inimesed suutsid aga tasuta
ühistranspordi ideed hinnata juba ammu enne selle käivitumist.
Tasuta ühistranspordile üleminek polnud
ametis oleva linnavalitsuse soolo. Ideed toetasid jõuliselt ka endised
linnapead, Jüri Mõis ning Hardo Aasmäe. Kumbagi meest pole põhjust kahtlustada liigses
Keskerakonna juhitud linnavalitsuse lembuses. Visionäridena pidasid nad oma
kohuseks õiget algatust toetada.
IRL-i liige Jüri Mõis arvas juba 2012.
aastal:
„Tuleb arvestada, et niikuinii kogutakse
piletimüügist ainult üks kolmandik ühistranspordi käigus hoidmiseks vajalikust
rahast ja kui kaks kolmandikku tuleb linnaeelarvest, siis pole ka viimase
kolmandiku katmine eelarvest mingi eriline jumalavallatus.“
„Pean Tallinna ühistranspordiradasid
väga heaks projektiks. Seda laideti lihtsalt laitmise pärast. Kesklinna
piirkonnas ei teki kunagi ummikuid. Ummikud on kesklinna ümbruses ja linna
sissesõidul. Liivalaia tänavale või Tartu maanteele lennujaama juurde ei
joonistatud ju bussiradu. Mul on hea meel, et ühissõidukiradade otsus rajanes
teaduslikel uuringutel, mitte ei tehtud niisama. Ja ma hoian pöialt, et tasuta ühistranspordi
projektiga läheks niisama hästi,“ lisas Mõis. Kuldaväärt sõnad, mis on tänaseks
tõestanud oma paikapidavust.
2012. aastal Postimehes avaldatud artiklis ütleb Hardo
Aasmäe:
„Piletiraha osatähtsus ühistranspordi
rahastamisel on jäänud üha väiksemaks. Nii meil kui mujal. Kui piletitulu
kättesaamiseks kulub sama palju raha, kui raha kogutakse, siis pole sellel enam
mõtet.
Eksivad need, kes peaksid õigeks
piletiraha kulutada uue veeremi ostuks. Seda pole tehtud juba issanda ajast,
sest süsteemi igapäevaseks tööshoidmiseks tuleb 64 protsenti kuludest juba
praegu peale maksta. Trammid, bussid, trollid ostetakse enamasti
investeeringute kava alusel.
Piletirahast loobumine ei aita ka neid
kriitikuid, kes ei näe selles ühtegi probleemi lahendust ühistranspordis. Neil
on õigus, kuid see aitab kokku hoida kulusid väljaspool ühistransporti. Olgu
selleks liigsed kulud ja töökohad piletilevis, halduses või autokasutuse
vähenemine.“
Aasmäe oli tark mees. Nagu ta ennustas,
ongi asjad Tallinnas läinud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.